Transportul fără emisii

14141375648_ff0b84a4e3_o

Până când vehiculele de distribuție urbană vor trece pe curent electric, există o alternativă viabilă prin cele alimentate cu gaze naturale. Iar Iveco Daily ne-a convins că este una dintre soluții.

Dacă în anii ’80 România era una dintre puținele țări care aveau transport public cu autobuze alimentate cu gaze naturale, la ora actuală suntem printre codași, neavând o rețea de stații cu GNC, în timp ce în tot restul Europei acest sistem de alimentare este larg răspândit.

14141513457_c213a6067e_o

Soluțiile FPT

Pentru vehiculele comerciale, motoarele trebuie să aibă o ardere lentă comparativ cu aceea a benzinei. Prin urmare, printre altele, sunt preferate motoarele turbodiesel. Cuplul mare și turațiile reduse (sub 4000 rpm) sunt argumente puternice în favoarea motorinei. Dar, odată cu creșterea interesului pentru motoare mai puțin poluante și combaterea acestui fenomen în marile orașe, era clar că trebuie găsită o soluție. Una dintre cele mai la îndemână este motorul alimentat cu gaze naturale. Fiat Powertrain are o gamă largă de astfel de propulsoare, cu puteri cuprinse între 136 și 325 CP, disponibile pe vehicule precum utilitare ușoare (de exemplu Iveco Daily) camioane sau autobuze. Pentru distribuție urbană, Iveco propune câteva variante de vehicule cu MTMA cuprins între 3,5 și 6 tone. Acestea pot fi configurate atât ca platforme cât și ca vehicule de transport marfă (furgoane) sau mixte (marfă plus persoane).

14304896996_aeb8d7f81a_o

MP mic și SU mare

Masa proprie a unui vehicul de 3,5 tone este una dintre principalele caracteristici care dau posibilitatea unei sarcini utile mai mari. La ora actuală nu se mai pune problema că punțile sau suspensiile nu rezistă unei mase maxime admise de 3,5 tone. Prin urmare, cu cât un vehicul este mai ușor cu atât va putea transporta, legal, o greutate mai mare. Sistemul de alimentare cu CNG implică rezervoare destul de voluminoase. La Daily 35SI 4N acestea ajung la aproape 200 de litri ceea ce totalizează o greutate a gazului de 34 kg. Spre comparație 100 de litri de motorină au aproximativ 80! Datorită construcției vehiculului cu gaz natural mai apar și alte diferențe de mase, astfel încât la final se cumulează până la 90 de kg diferență, în funcție de versiunea de Daily aleasă comparativ cu un Daily turbodiesel. După ce ne-am familiarizat, cât de cât, cu ce înseamnă sistemul cu gaz natural pentru mașină, am trecut la fapte: la drum cu Daily CNG.

14326283122_51436dc71f_o

Camionul urban

Iveco este un nume cunoscut și recunoscut pentru vehiculele comerciale grele. Conform zicalei „cine poate mult, poate și puțin“, constructorul italian a făcut o utilitară din gama de 3,5 tone. Dar, desigur, oricine se uită mai atent pe dedesubt sau cum este construită mașina va realiza că cele 3,5 tone sunt doar pentru conformitate legală. În realitate mașina ar putea transporta mai mult și fără probleme. Dar nu instigăm la depășirea MTMA, doar atragem atenția că există un coeficient serios de suprasarcină. Dimensiunile exterioare ale vehiculului testat îl recomandă cu precădere pentru distribuția urbană. La cei 6 m lungime și aproximativ 2 lățime se poate deplasa cu ușurință peste tot prin oraș. Volumul interior de aproape 11 mc și sarcina utilă de aproape 800 kg o recomandă pentru multe sarcini. La interior ne-a plăcut multitudinea spațiilor de depozitare. De la cel de sub scaunele din dreapta (un adevărat portbagaj) și până la compartimentele din planșa de bord sau portiere, am văzut o sumedenie de spații. Prin urmare, dacă cineva se va plânge vreodată că nu are suficiente locuri, fie este un tipicar ce pune doar un singur obiect în fiecare compartiment fie are o altă problemă cu nervii.

14327339994_f8dc4676e1_o

Liniștitul companion

Dacă ar fi să caracterizăm, printr-un singur cuvânt, Iveco Daily CNG, atunci acela ar fi: liniștit. Motorul cu aprindere prin scânteie este mai silențios decât cel cu aprindere prin compresie (cele diesel). Atunci când ai de stat o zi întreagă în trafic, cu siguranță ai prefera așa ceva decât un turbodiesel. Oricât de bine ar fi antifonată mașina, tot răzbate zgomotul. Iar dacă nu este zgomotul sunt vibrațiile. La mersul prin trafic și aglomerație nu odată m-am uitat pe turometru să văd dacă se mai învârte sau nu motorul. Este foarte silențios. Mai exact, este perceput de urechea umană cam cu 70% mai silențios decât unul similar, turbodiesel. Dar este liniștit doar ca nivel sonor, nu ca și comportament. Dacă este nevoie, mașina sare din loc și se mișcă sprintenă printre celelalte vehicule aflate în trafic. Motorul de trei litri, turbo, își face simțit cuplul de 350 Nm încă de la 1500 rpm. Ce-i drept, trebuie schimbate repede treptele, însă nici asta nu este o problemă pentru că schimbătorul este amplasat foarte bine, aproape de volan. Nu am măsurat cu aparatură de precizie demarajul 0-60 km/h dar este la nivelul altor turisme urbane. Desigur, nimeni nu-și va lua un Daily ca să facă liniuțe prin oraș. Dar fiți siguri că șoferii de distribuție mai fac asta pe la semafoare când sunt grăbiți să ajungă la destinație și clientul sună din 5 în 5 minute. Trenul de rulare este compus dintr-o suspensie independentă pe față și o punte rigidă cu arcuri lamelare pe spate. O soluție clasică, desigur. Ne-a plăcut în schimb acordarea arcurilor cu amortizoarele. Multe vehicule utilitare au tendința de a „țopăi“ atunci când nu sunt încărcate. Nu și modelul testat, care s-a comportat admirabil.

14327340074_6da113482a_o

Proba de consum

Până acum am tot repetat că este un bun companion urban. Motivul este dat de doi factori: primul este lipsa unei rețele de distribuție a stațiilor cu gaz în România, iar a doua este autonomia mașinii. Pe parcurs urban, consumul înregistrat a fost de aproximativ 18 kg/100 km. Pentru a vă face o idee, vă spun că un kg de gaz metan are 5,7 litri și aveți la dispoziție rezervoare de 34 kg. Consumul este exprimat în kg/100 km (inclusiv cel instant). La drum lung în schimb am reușit să stabilizăm consumul undeva sub 9 kg/100 km, ceea ce ar duce la o autonomie teoretică de aproape 300 km în sarcină maximă. La nivelul prețurilor gazului metan din România, ar echivala un cost al carburantului de 3,6 RON/kg, ceea ce ar reprezenta o reducere a cheltuielilor de carburant cu 10%. Conform calculelor, la un rulaj de 300.000 km se obține o economie de până la 3300 Ron. Ce mai trebuie reținut însă este reducerea poluării. Prin arderea gazului metan se obține apă în stare de vapori și dioxid de carbon, fără oxizi de azot, particule în suspensie sau alte hidrocarburi nearse, iar în asta l-ar face ideal pentru transport urban.

14328031845_66b4b58a34_o

Verdict

Din cauza rețelei practic inexistente a rețelei de distribuție de GNC (gaz natural comprimat) această soluție este excelentă doar pentru firmele care fac distribuție urbană și în care firma de distribuție are propria sa stație de alimentare. Astfel se pot reduce drastic atât cheltuielile cât și poluarea. Iar faptul că mașina dispune și de un rezervor de 14 litri de benzină, ajută ca vehiculul să nu rămână în pană de carburant în mijlocul orașului.

14328032315_c22ea1205d_o

Acest articol a apărut în revista Flote Auto, martie 2016.